Door de opkomst van sociale media is het voor bedrijven in de automotive branche noodzakelijk om hun aanwezigheid online te versterken. Met behulp van video’s is het mogelijk om een ander publiek te trekken dan met foto’s of tekst. Naast gewone video’s, zijn er ook korte video’s van maximaal 60 seconden die via social media kanalen gretig bekeken en gedeeld worden. YouTube Shorts, een opkomende functie van het populaire videoplatform YouTube, biedt een unieke kans voor autodealers en andere spelers in de autobranche om hun bedrijf onder de aandacht te brengen. In dit artikel zullen we bespreken wat YouTube Shorts zijn, waarom autodealers ze zouden moeten inzetten, hoe ze werken en hoe je deze slim inzet om jouw autobedrijf onder de aandacht te brengen.
YouTube Shorts zijn korte, verticale video's van maximaal 60 seconden die specifiek zijn ontworpen voor mobiele apparaten. Uiteraard kunnen de shorts ook bekeken worden op tablets, laptops of desktops. Hierbij zijn ze niet beeldvullend, vanwege het verticale formaat.
YouTube Shorts bieden gebruikers de mogelijkheid om creatieve video's te maken met behulp van in YouTube ingebouwde hulpmiddelen, zoals muziek, tekst en filters. Het is ook mogelijk om in een ander videobewerkingsprogramma de shorts voor te bereiden en deze vervolgens via YouTube te uploaden.
Met de populariteit van vergelijkbare video’s en platformen, zoals TikTok en Instagram Reels, heeft YouTube Shorts een vergelijkbaar format geïntroduceerd om de concurrentie aan te gaan. Door op al deze kanalen video’s in te zetten, vergroot je de online zichtbaarheid van jouw autobedrijf.
Om YouTube Shorts te maken, heeft je bedrijf een YouTube-kanaal nodig. Het is gratis om deze aan te maken. Ga naar de YouTube Studio. Door op desktop of laptop te klikken op “maken” en dan op “video's uploaden” is de eerste stap gezet. Kies daarna een kort videobestand. Deze mag maximaal 60 seconden lang duren. Door #Shorts op te nemen in de titel of beschrijving, weet YouTube direct dat de video een short betreft, waardoor deze sneller door het systeem getoond wordt tussen de beschikbare shorts.
Via de telefoon is het mogelijk om Shorts te plaatsen door in de YouTube-app op het "+"-teken te tikken en vervolgens voor "Video maken" te kiezen. Zodra de video klaar is, kan deze worden geüpload en verschijnt in de Shorts-sectie van het kanaal en in de Shorts-feed van andere gebruikers.
Het gebruik van YouTube Shorts biedt verschillende voordelen. Ten eerste is YouTube een van de grootste videoplatforms ter wereld, met miljarden gebruikers. Door Shorts in te zetten, vergroot je als dealer je bereik en vindbaarheid. Daarnaast helpt het je om potentiële klanten te bereiken die mogelijk niet actief zijn op andere sociale media kanalen.
Ten tweede bieden Shorts autodealers de mogelijkheid om de merkidentiteit te versterken en een persoonlijke band op te bouwen met het publiek. Korte video's trekken de aandacht en zijn ideaal om speciale aanbiedingen, nieuwe modellen of unieke functies van auto's te presenteren op een vermakelijke manier.
Om YouTube Shorts op een slimme manier in te zetten is een social media strategie een goede basis. Door verschillende van deze methoden te combineren, vergroot je de zichtbaarheid. Het is afhankelijk van jouw plek in de automotive branche welke methoden en strategieën het best werken. Geef uzelf de tijd om een passende social media strategie te ontwikkelen. Experimenteer met verschillende soorten shorts en bekijk de resultaten om te zien welke content het beste aansluit bij de doelgroep.
Maak korte video's waarin specifieke kenmerken worden uitgelicht. Denk hierbij aan leuke weetjes over (nieuwe) auto’s, aankondigingen van nieuwe modellen, nieuwtjes over jouw bedrijf of shorts waarin handige tips voor onderweg worden gedeeld. Zorg ervoor dat de inhoud aansluit bij de belevingswereld van potentiële klanten. Dit zijn namelijk de mensen die je wilt bereiken met behulp van de Shorts.
Geef kijkers een exclusief kijkje achter de schermen van je autobedrijf. Laat zien hoe de auto's worden klaargemaakt voor levering aan de klant, toon hoe het onderhoudsproces verloopt of hoe het personeel betrokken is bij de dagelijkse activiteiten. Mensen vinden het leuk om de mensen achter het bedrijf te zien.
Vraag tevreden klanten om een korte video te maken waarin ze hun positieve ervaring met je autobedrijf delen. Dit helpt potentiële klanten te overtuigen en vertrouwen op te bouwen in jouw bedrijf. Zorg ervoor dat dit altijd oprechte reviews zijn.
Houd trends in de gaten die relevant zijn voor de automotive branche. Pas ze creatief toe in jouw video's om de aandacht van een breder publiek te trekken.
Bij het inzetten van YouTube Shorts zijn er enkele belangrijke aandachtspunten. Door deze in het oog te houden bij het maken en plaatsen van YouTube Shorts is de kans het grootst op een succesvolle distributie van de Shorts.
Shorts zijn bedoeld voor snelle consumptie, dus zorg ervoor dat je boodschap duidelijk en beknopt is. Grijp de aandacht van de kijker binnen de eerste paar seconden.
Aangezien veel Shorts-video's zonder geluid worden bekeken, is het belangrijk om ondertiteling toe te voegen om de boodschap altijd over te brengen.
Zorg ervoor dat de thumbnail van de Shorts er aantrekkelijk uitziet en de inhoud van de video goed weergeeft. Dit helpt om meer clicks en betrokkenheid te genereren. Door een herkenbaar ontwerp neer te zetten voor de thumbnails kunnen kijkers nog voor de video begint, zien dat het afkomstig is van jouw autobedrijf.
Publiceer regelmatig nieuwe Shorts-video's om de betrokkenheid van het publiek te behouden. Consistentie helpt bij het opbouwen van een loyale gemeenschap van kijkers. Daarnaast geven social media kanalen, zoals YouTube, de voorkeur aan een regelmatig uploadschema. Hierdoor is de kans groter dat de video’s aan nieuwe mensen getoond worden.