E-mailmarketing blijft een van de meest effectieve online marketingstrategieën voor autodealers. Statistieken laten zien dat degene die e-mailmarketing gebruiken tastbare resultaten zien: meer ROI (Return On Investment), meer verkopen en meer terugkerende klanten. Als dealer is het dus verstandig om tijd en geld te investeren in een sterke e-mailmarketingstrategie. Wij geven enkele tips die ervoor zorgen dat zowel nieuwe klanten als oude bekenden hun weg (terug) weten te vinden naar jou.
Allereerst is het belangrijk dat de verzamelde e-mailadressen up-to-date zijn. Dit is uiteraard een systematisch proces wat zorgvuldig moet gebeuren. Het is aan te raden om een keer per kwartaal of anders tenminste een keer per half jaar je e-maillijst op te schonen. Denk hierbij aan: het verwijderen van dubbele mailadressen, checken of de unsubscribers zijn verwerkt en ze onder te verdelen in actief/inactief. De apenstaartjes vliegen je vast om de oren, maar het creëert zeker orde in de chaos.
Het opschonen van je e-maillijst is een essentieel onderdeel van een goede e-mailmarketing strategie. Door je lijst regelmatig te verversen, worden ongewenste e-mailadressen verwijderd en verminder je de kans om in de spambox terecht te komen. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en de kwaliteit van jouw eigen e-mailadres. Wat zorgt voor een sterkere klantenbinding.
Consumenten verwachten tegenwoordig sterk gepersonaliseerde e-mails. Als er een e-mail wordt verzonden die niet relevant of aangepast is aan de behoeften van de ontvanger, verwijderen ze deze e-mail of schrijven ze zich uit. Om een hoge respons te krijgen, is het dus belangrijk om te targeten met e-mails die aansluiten bij de behoeften van de ontvanger. Wanneer bijvoorbeeld een gezin met drie kinderen een e-mail ontvangt voor een high-end sportwagen, is de kans groter dat zij wegklikken en zich uitschrijven dan wanneer zij een promotie voor een groter gezinsvoertuig, zoals een Skoda Enyac iV, Volvo XC40 of Ford Kuga in hun mailbox krijgen.
Om de e-maillijst effectief te segmenteren, moet je beschikken over zoveel mogelijk informatie over jouw klanten en prospects. De gegevens die je bijvoorbeeld nodig hebt variëren van de basisinformatie zoals: het merk, model en bouwjaar van het voertuig waarin ze momenteel rijden. Maar ook hun leeftijd, geslacht, beroep, levensstijl, gezinssamenstelling en geschatte inkomen. Als je als bedrijf beschikt over de juiste informatie, is het mogelijk om een sterk gesegmenteerde en gerichte e-mailcampagne op te stellen, waardoor de conversie van de campagnes maximaal scoort. Want segmenteer, personaliseer en zet je automatische e-mailcampagnes op? Dan ben je verzekerd van een hogere Click To Open rate (CTO) en Click Through Rate (CTR) wat de kans op meer leads vele malen groter maakt.
Het is belangrijk dat e-mails die naar klanten worden verzonden mobielvriendelijk zijn. Met de toename van het aantal mensen dat hun e-mails via hun mobiele apparaten leest, is het cruciaal dat jouw e-mails naar klanten er ook goed uitzien op mobiele apparaten. Als een e-mail niet mobielvriendelijk is, wordt de leesbaarheid en interactiviteit negatief beïnvloed, wat de kans verkleint dat klanten de boodschap begrijpen en actie ondernemen.
Door e-mails mobielvriendelijk te maken, zorg je ervoor dat jouw boodschap duidelijk en leesbaar ontvangen wordt. Het aanpassen van afbeeldingsformaten, het vermijden van knijpen en scrollen, het gebruik van korte alinea's en bullets; het zijn maar enkele tips om e-mails zo mobielvriendelijk mogelijk te maken. Dit jaar zal het mobile-first-ontwerp de standaard moeten worden voor alle e-mailmarketing. Consumenten beoordelen bedrijven dus ook steeds meer op 'mobielvriendelijkheid'.
Kortom, het is van cruciaal belang dat bedrijven ervoor zorgen dat hun e-mails mobielvriendelijk zijn. Dit zorgt ervoor dat klanten de boodschap duidelijker begrijpen en gemakkelijker op de bestemmingspagina uitkomen.
De juiste verzenddagen voor jouw mailings kunnen je campagne maken of kraken. Een mail versturen op de juiste dag heeft een enorme impact op de CTO (Click To Open), COR (Click Open Rate) en CTR (Click Trough Rate). Om erachter te komen welke verzenddag het beste bij jouw doelgroep past, is het belangrijk om de gewoonten en voorkeuren van de doelgroep te analyseren. Kijk bijvoorbeeld naar de verhouding tussen de CTR- en de CTO- score. Deze vertellen jou veel over het unieke aantal klikken die uitkomen op de bestemmingspagina.
Het is ook belangrijk om na te gaan op welke dag de mail het meeste impact heeft. Gaat er een campagne de deur uit over een bepaalde actie in de showroom? Dan is het wellicht een goede keuze om deze aan het einde van de week te versturen, wanneer mensen plannen gaan maken voor het weekend. En dan hopelijk een bezoekje aan de showroom inplannen.
Campagnes inzetten die aansluiten op de marketingkalender is een effectieve manier om je auto's en diensten te promoten. Door je campagnes op strategische data in te plannen, kun je optimaal gebruik maken van de voordelen die deze periodes jou te bieden hebben. Een goede marketingkalender helpt je om je belangrijkste promotiedoelstellingen te bereiken, maar ook om een betere interactie met je klanten te creëren.
Als je een consistente en succesvolle campagne wilt lanceren, is het belangrijk om je campagnes op de juiste manier in te zetten. Door je campagnes aan te passen aan de marketingkalender, vergroot je de effectiviteit van je campagnes en til je jouw merk naar een hoger niveau. Denk bijvoorbeeld aan: de aankomende Auto Prof Week, Wereld Radio Dag, Dag vd Maximumsnelheid, Read a Road Map Day, Earth Day etc. Door creatief om te gaan met deze inhakers kan je jouw imago boosten of een bepaalde dienst of auto meer onder de aandacht brengen. De inhaker moet wel passen bij jouw merkidentiteit. Blijf daarom dichtbij je merk. Denk aan de juiste tone of voice, huisstijl én branding.
Succes!
Confirmed Open Rate (COR): het aantal uniek bevestigde opens gedeeld door aantal geaccepteerde e-mails.
Click Through Rate (CTR): het aantal unieke klikken gedeeld door aantal geaccepteerde e-mails.
Click to Open Rate (CTO): het aantal unieke klikken gedeeld door aantal uniek bevestigde opens.