Autodealer op Instagram | Het Instagram algoritme ontrafeld

Uw succes op Instagram wordt grotendeels bepaald door het algoritme. Deze bepaalt namelijk welke berichten en accounts aan gebruikers worden getoond. Als autodealer kunt u uw berichten, foto's en afbeeldingen optimaliseren door het algoritme slim in te zetten. Zo vergroot u de online aanwezigheid van uw autobedrijf. In dit artikel vertellen wij u hoe het Instagram-algoritme werkt en hoe u hier als autodealer invloed op uitoefent. Wij bespraken al eerder de basics van Instagram. Lees er hier meer over.

Wat is het Instagram algoritme

Het Instagram-algoritme is kortweg een set van regels en processen die, achter de schermen, bepalen welke berichten aan gebruikers worden getoond wanneer zij Instagram openen. Het begrijpen van dit algoritme is van cruciaal belang voor iedereen die een groter bereik op Instagram wil creëren. Het Instagram-algoritme is namelijk ontworpen om gebruikers een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Iedereen krijgt dus andere video’s of foto’s te zien. Dit gebeurt door hen de meest relevante inhoud te tonen op basis van hun (recente) interesses en gedrag. Lees hier meer over het maken van videosnacks op Instagram.

Daarnaast kan het zijn dat gebruikers oudere berichten voor nieuwe releases te zien krijgen. In plaats van berichten op chronologisch volgorde te laten zien, selecteert het algoritme namelijk berichten op basis van verschillende factoren, zoals interactie geschiedenis, relevantie en populariteit. Al krijgen meer recente berichten, indien mogelijk, de voorkeur boven oude berichten.

Hoe werkt het Instagram-algoritme?

Het Instagram-algoritme is ontworpen om gebruikers content te tonen waarvan de kans groot is dat ze hier geïnteresseerd in zijn. Dit wordt bepaald aan de hand van hun gedrag op het platform. Het algoritme houdt rekening met verschillende factoren. De belangrijkste zijn:

Interactie geschiedenis

Het algoritme analyseert de berichten waar gebruikers in het verleden op hebben gereageerd, zoals bijvoorbeeld bepaalde automerken. Ook wordt er gekeken naar welke berichten veel interactie genereren, bijvoorbeeld doordat ze deze post hebben gedeeld of een bericht hebben achtergelaten. Berichten van accounts waarmee gebruikers veel interactie hebben, worden vaker weergegeven. Hetzelfde geldt voor accounts die vergelijkbare content publiceren met berichten waar een bepaalde gebruiker interesse in heeft getoond. Als iemand veel berichten bekijkt over Opel, krijgt diegene ook meer Opel-gerelateerde berichten te zien. Het is ook mogelijk dat iemand die fan is van Lamborghini, ook posts te zien krijgt voor andere vergelijkbare automerken als Porsche of Ferrari.

Relevantie

Het algoritme beoordeelt hoe relevant de inhoud voor de gebruiker is op basis van hun interesses en gedrag. Het probeert te voorspellen of een gebruiker een bericht interessant zal vinden op basis van vergelijkbare inhoud.

Populariteit

Berichten met veel reacties, likes en deelacties verschijnen vaak hoger in de feed (en gaan viral). Oftewel hoe populairder een bericht is, hoe groter de kans dat deze aan gebruikers getoond wordt. Het algoritme probeert namelijk altijd berichten te tonen die zo veel mogelijk betrokkenheid genereren bij de gebruikers. Hoe beter een post aansluit bij de gebruikers, des te groter de kans dat het bericht populariteit vergaard. Probeer bijvoorbeeld in te spelen op nieuwe trends in de automotive branche. 

Nieuwe berichten

Instagram geeft de voorkeur aan nieuwe berichten, omdat deze vaak de meest recente informatie bevatten. Zo zien gebruikers eerder posts met de nieuwste automodellen, dan varianten van hetzelfde merk die een jaar eerder zijn uitgekomen. Door dit trucje van het algoritme blijft de getoonde informatie over de voorraad zo actueel mogelijk. Niet iedereen checkt namelijk de datum wanneer ze op een post reageren.

Hoe kunnen autodealers het Instagram-algoritme benutten?

Nu u weet welke onderdelen belangrijk zijn om invloed uit te oefenen op het algoritme is het tijd om aan de slag te gaan. Door de onderstaande punten in gedachte te houden bij alle afbeeldingen, video’s en berichten die u publiceert op Instagram, heeft u de grootste kans om het algoritme te slim af te zijn. Uiteraard zijn niet alle tips bij iedere autodealer, garage of andere speler in de automotive branche toe te passen. Kies dan vooral de tips die passen bij uw bedrijf en de mogelijkheden.

Kwalitatieve en boeiende inhoud

Als autodealer besteed u veel aandacht aan uw showroom of website. Door dit in gedachte te houden bij het creëren van hoogwaardige en visueel aantrekkelijke content.  Door te kiezen voor mooie foto’s met interessante onderwerpen en pakkende teksten kan de ene autodealer zich onderscheiden van de rest. Het gebruik van professionele foto's en video's van voertuigen, aantrekkelijke grafische afbeeldingen en boeiende beschrijvingen kan de betrokkenheid van gebruikers vergroten.

Consistentie

Het regelmatig plaatsen van berichten helpt om een betrokken publiek op te bouwen. Streef naar een consistente aanwezigheid op Instagram door regelmatig berichten te delen. Maak een contentkalender waarin staat op welke dagen er iets online wordt geplaatst. Hierin neemt u ook op wat de inhoud van de post is. Dit helpt om na te gaan wat er al gepost is om herhaling te voorkomen. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om terugkerende rubrieken aan te maken.

Interactie met het publiek

Wees actief in het contact met gebruikers via reacties, likes en DM’s (directe privéberichten). Grote betrokkenheid toont het algoritme dat gebruikers de berichten die u plaatst waardevol zijn. Autodealers kunnen vragen stellen, polls houden en gebruikers aanmoedigen om te reageren op berichten.

Gebruik van relevante hashtags

Het toevoegen van relevante hashtags aan berichten helpt om de zichtbaarheid te vergroten. Zo worden berichten sneller ontdekt door gebruikers die geïnteresseerd zijn in auto gerelateerde inhoud. Kies ervoor om zowel populaire en relevante hashtags, als custom hashtags op te nemen.

Samenwerking met influencers

Het samenwerken met influencers in de autowereld kan de zichtbaarheid vergroten en een nieuw publiek aanspreken. Autodealers kunnen influencers vragen om hun voertuigen te promoten of berichten te maken om de betrokkenheid te vergroten.


 

Ook interessant

De grootste voordelen van Financial Lease

Investeren zonder liquiditeitsverlies
Fiscaal voordeel: rente- en investeringsaftrek
Auto is jouw eigendom, jij bent economisch eigenaar