Google Analytics: de onmisbare tool voor de automotive branche

Google Analytics biedt waardevolle inzichten voor bedrijven in de automotive sector. Het kan je helpen antwoord te krijgen op vragen zoals: hoeveel bezoekers heeft mijn website elke maand? Waar komen de bezoekers vandaan? Welke pagina’s scoren goed en waar haken bezoekers af? Door Google Analytics te gebruiken, krijg je inzicht in de effectiviteit van je website en kun je verbeteringen aanbrengen waar dat nodig is.

Data: dat geeft richting

Een goede en fijne manier om gedetailleerd inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op jouw website is via Google Analytics. Door een speciale Google Analytics tracking code (ID) toe te voegen aan de broncode van jouw website, is het mogelijk om deze te koppelen aan een Google Analytics account. Dit geeft jouw waardevolle informatie over jouw doelgroep en hun gedrag op jouw website. Het maakt inzichtelijk welke afslag jij moet nemen voor de beste resultaten.  

Je ziet bijvoorbeeld vanaf welke website jouw websitebezoekers komen. Dat kan zijn vanaf Google Search, een externe website waar jouw naam of logo (tegen betaling) wordt getoond of gewoon rechtstreeks. Uiteraard kan ook een nieuwsbrief een bron zijn van zoekverkeer, evenals vermeldingen op social media als Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn.

Data: leidt naar leads

Data is als goud voor jouw online showroom. Door Google Analytics te gebruiken, kun je inzicht krijgen in hoeveel bezoekers er binnenkomen via verschillende bronnen, zoals organische zoekresultaten, direct verkeer en social media. Maar het aantal bezoekers is niet alles: het is ook belangrijk om kwalitatief goed verkeer te trekken!   

Als je een autobedrijf runt, is het belangrijk om te weten hoe mensen je website gebruiken. Kijk daarom naar hoe lang bezoekers op je website blijven, welke pagina's ze bekijken en hoeveel offertes/proefritten er worden aangevraagd en hun vragen over auto's die te koop staan. Zo kun jij je website verbeteren en meer mensen aantrekken. Door dit continu te monitoren, spoor jij jezelf (of medewerkers) aan om te blijven anticiperen en te handelen om de website aan te blijven passen en/of kleine wijzigingen door te voeren. 

Return on Investment

Met Google Analytics kun je eenvoudig je website- en marketinggegevens analyseren en vervolgens je marketingstrategie bijsturen om het beste resultaat te behalen. De belangrijkste reden om Google Analytics te gebruiken is het verbeteren van de effectiviteit van je marketinginspanningen. Je kunt de prestaties van je website, campagnes en advertenties meten en analyseren, zodat je gerichter kunt investeren in je marketing. Door gebruik te maken van de gegevens die Google Analytics biedt, kun je je marketingstrategie bijstellen om het maximale rendement te behalen.

Dat is meteen de grootste uitdaging: Google Analytics biedt zoveel informatie dat het voor een leek haast ondoenlijk is om hier echt concrete conclusies aan te verbinden en effectieve actie te ondernemen. Het is daarom aan te raden om hiervoor een marketingbureau in te schakelen dat gespecialiseerd is in de diensten van Google, zoals: Search ConsoleGoogle Ads en Google Analytics.

Google Analytics, dé achteruitkijkspiegel en navigator die je nodig hebt als autodealer. 

 

Ook interessant

De grootste voordelen van Financial Lease

Investeren zonder liquiditeitsverlies
Fiscaal voordeel: rente- en investeringsaftrek
Auto is jouw eigendom, jij bent economisch eigenaar