Misschien heb jij al wel gehoord van de EASCY term. Deze term omvat de trends en ontwikkelingen van de autowereld. Deze toekomstige ontwikkelingen vormen samen de 5 trends die tót 2030 de auto-industrie gaan domineren en transformeren. Wij vertellen jou graag wat deze term precies inhoudt en wat dit gaat betekenen voor de Nederlandse automobilist.
De overgang naar CO2 vrije mobiliteit wordt wereldwijd een vereiste. Elektriciteit om voertuigen op te laden, wordt steeds vaker uit hernieuwbare bronnen gehaald, zoals zonnepanelen en waterstof. Elektrisch rijden is een stuk beter voor het milieu, zelfs als er grijze stroom wordt gebruikt. Goedkoper én beter voor het milieu, het lijkt alsof de keuze makkelijk is. Toch zijn er nog enkele drempels. De hogere aanschafprijs kan potentiële kopers momenteel nog afschrikken.
Een zelfrijdende auto is volledig afhankelijk van de juiste data. Zonder Big Data is het voor een voertuig niet mogelijk om al die verschillende handelingen uit te voeren en te anticiperen op (soms) gecompliceerde verkeerssituaties. Zover zijn we nog niet, want de traditionele verwerkingssoftware voor data is nog (lang) niet in staat om deze enorme hoeveelheden gegevens te verwerken.
Het ideaalbeeld: minder auto’s op straat, geen lange zoektochten meer naar een parkeerplaats en een lagere drempel naar het “uitproberen” van de nieuwe technologie.
Daar staat de S van EASCY voor.
In de toekomst bezitten we geen auto, maar “lenen” we als het ware de auto. En, zoals je ongetwijfeld al aan voelt komen, komt ook hier een technisch vraagstuk aan te pas. Een gedeeld wagenpark vraagt om geavanceerde technologie en logistieke doordenkers.
Door gebruik te maken van parameters, zoals het aantal woonachtigen in de omgeving, de weersomstandigheden en de economische situatie, moet het gedeelde wagenpark kunnen anticiperen op een verandering in de vraag. Daar is ontzettend veel slimme software voor nodig.
Tegenwoordig bevatten de nieuwe auto’s al behoorlijk veel nieuwe en baanbrekende features om het autorijden een stuk comfortabeler en gemakkelijker maken. Maar dit is nog niet eens een fractie van wat daar allemaal nog bij komt. Hiermee doelen wij voornamelijk op de “hersenen” van de auto’s. In de toekomst wordt de auto voorzien van véél meer informatie tijdens de rit zelf. Door middel van real-time monitoring kan de auto al vóór het ontstaan/signaleren van een file een alternatieve route vinden.
Hierbij gaat het om verbindingen tussen auto’s, maar ook tussen de auto en de buitenwereld. Zo kunnen Volvo rijders al gebruik maken van een Skypeversie. Dat maakt de vergaderingen in de auto een stuk aangenamer. Connected gaat dus niet alleen om de onderlinge communicatie tussen auto’s en datavoorziening naar de auto, maar ook vanuit de auto zelf naar de buitenwereld.
Deze laatste lijkt misschien niet heel spannend, maar toch is dit wel dé basis voor alle opvolgende ontwikkelingen. Het elektrisch rijden, rijdt het eerste honk nu voorbij. Terwijl de gedeelde wagenparken en autonome voertuigen nog in parkeerstand staan. Wereldwijd worden testen uitgevoerd om te kijken hoe we de optimaal zelfrijdende auto kunnen vormgeven en hoe we het elektrisch rijden zo goed en duurzaam mogelijk kunnen krijgen voor iedereen. Eventueel zelfs zonder stekker, al lijkt dat een visie die onze generatie niet op de straat ziet verschijnen.