E-mail marketing is voor iedere organisatie interessant en effectief. Hoe groot of klein de organisatie ook is en ongeacht of het een horecazaak, kledingwinkel of autobedrijf betreft. E-mail marketing is dé manier om op afstand een duurzame relatie op te bouwen met klanten. Wil jij meer leads en verkopen genereren? Wij geven je een aantal tips & tricks hoe je dat door middel van e-mail marketing kunt bereiken.
E-mail marketing wordt door veel organisaties voor verschillende doelen gebruikt. Het is een zeer geschikt kanaal voor (persoonlijke) interactie, om verkeer naar je website een boost te geven en loyaliteit op te bouwen, maar ook om “verloren” klanten weer terug te winnen.
De tijd van kwantiteit boven kwaliteit is verleden tijd. Om een goede relatie met jouw klant op te bouwen - en bovenal te behouden - is het noodzakelijk om jouw mails te personaliseren. Hierdoor laat je zien dat je wederzijdse interesse toont en de relatie zeker niet vanuit één kant hoeft te komen. Door hierop in te spelen laat je zien dat je aan hem denkt en de relatie uiterst serieus neemt. Zie het als een goede vriendschap. Het ‘voor wat hoort wat principe’ is hier zeker van toepassing. In dit geval is dat wederzijdse interesse en aandacht.
Hoe pas je dit toe in je mail marketing? Het personaliseren van je mails gaat verder dan alleen de naam van de klant in de aanhef plaatsen. Baseer bijvoorbeeld het onderwerp op de eigenschappen van zijn (lease)auto of aankoopgeschiedenis. Maar er zijn meer manieren om je mails perfect af te stemmen op de ontvanger. Zo is het mogelijk om een mail te versturen op basis van het klikgedrag van de klant. Stuur opvolgmails op basis van de analyse in het klikgedrag van eerder verzonden mails. Door middel van deze data krijg je steeds meer inzichtelijk waar de interesses van de klant liggen en wat jouw “open deur” is om daar een mooie lead uit te halen.
Mails die hoog scoren zijn relevant en passen perfect in de actuele situatie waarin de ontvanger zich op dat moment bevindt. Wij zien dat ondernemers hiervoor steeds vaker gebruik maken van realtime content. Met deze techniek is het moment van verzenden niet meer leidend voor wat de lezer te zien krijgt. Juist het moment waarop de mail wordt geopend! Hierdoor ben je het meest relevant op het juiste moment, waardoor de ontvanger eerder overgaat tot actie.
Met realtime content kun je bijvoorbeeld spelen met de weersverwachting. Komen de mooie dagen er weer aan? Zet een mailcampagne voor cabrio’s op. Wat het ook goed doet zijn de seizoenswisselingen. De winterbandenwissel is hier een goed voorbeeld van. Of verstuur een uitnodiging voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Het zou mooi zijn als je hierbij een realtime overzicht hebt van de agenda met beschikbare data. De aftelklok is een tool die in veel van deze mailings terugkomt. Hiermee geef je aan hoelang een bepaalde actie nog loopt, waardoor er “urgentie” op de boodschap gelegd wordt. Hierdoor zijn klanten sneller geneigd om tot actie over te gaan.
Marketing automation is in feite een 2.0 versie van realtime content. Hierbij worden contactmomenten en e-mails automatisch gegenereerd op basis van het (klik)gedrag van een lead of een klant. Hiermee sluiten de berichten heel goed aan op de situatie, verwachtingen en behoefte van de ontvanger.
Een goed voorbeeld van marketing automation is een after sales campagne waarbij klanten automatisch een mail ontvangen als ze een product of dienst bij jou hebben afgenomen. In het bericht krijgen ze bijvoorbeeld nog wat extra uitleg over de features van hun aankoop of wordt er gevraagd om een review achter te laten.
Marketing automation wordt ook vaak ingezet voor mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Zij ontvangen dan automatisch een welkomstbericht. In die mail wordt hen vaak gevraagd om hun profiel verder aan te vullen met voor autodealers interessante data. Zo is het voor de verzender makkelijker om de nieuwsbrieven nog meer af te laten stemmen op de persoon.
In traditionele mails zitten meestal links verwerkt die naar specifieke pagina’s leiden waar klanten iets kunnen doen, zoals een product aankopen of artikel lezen. Het leuke is dat er steeds meer interactieve elementen ontwikkelt worden beschikbaar komen.
Denk bijvoorbeeld aan een interactieve lease calculator. Met zo’n tool is het voor de klant mogelijk om direct het maandelijkse leasebedrag te berekenen en een offerte te plaatsen. Het is nog in ontwikkeling, maar het belooft veel goeds voor de toekomst!
Met dank aan de ruim 500 dealers en autobedrijven die zich bij ons hebben aangesloten, bestaat onze voorraad momenteel uit meer dan 30.000 auto’s. Ook in 2022 breidt deze voorraad zich uit met nieuwe personenauto’s en bedrijfswagens.
Wil jij ook jouw auto aanbod tonen aan een zo groot mogelijk publiek? Bij ROS finance is het mogelijk om jouw autovoorraad kosteloos te koppelen met onze voorraad. Hierdoor profiteer jij van een extra en kosteloos afzetkanaal.
Adverteren bij ROS finance gaat makkelijk en snel. Dankzij een koppeling met ons systeem wordt jouw volledige autoaanbod automatisch ingeladen op onze website. Onze bezoekers krijgen vanaf dat moment ook de door jou aangeboden auto’s te zien. Zo hopen wij samen met jou nog meer particulieren en ondernemers te helpen aan de perfecte auto!