Autodealer op Instagram | De basics

Instagram is een van de populairste sociale media platforms ter wereld. Met meer dan een miljard actieve gebruikers is het een belangrijk platform voor bedrijven in de automotive branche om hun merk op te bouwen en onder de aandacht te brengen. Met zoveel actieve gebruikers geeft Instagram de mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken. In dit artikel bespreken wij hoe spelers in de automotive branche Instagram kunnen inzetten om hun bedrijf onder de aandacht te brengen.

Maak een Instagram-account aan

De eerste stap om Instagram effectief te gebruiken is door een Instagram-account aan te maken. Zorg ervoor dat je een account aanmaakt met een gebruikersnaam die past bij je bedrijf. Gebruik de bedrijfsnaam als dat mogelijk is. Hierdoor kunnen (potentiële) klanten je makkelijker vinden op Instagram.

Voeg een herkenbare profielfoto toe. Het logo van je bedrijf is een herkenbaar element. Door deze als profielfoto in te zetten is het in één oogopslag duidelijk met welke organisatie de bezoeker van de Instagrampagina te maken heeft. 

Vul alle gegevens van je profiel in:

  • Naam en gebruikersnaam;
  • Afbeelding;
  • Biografie;
  • Link.

Zorg hierbij voor een duidelijke beschrijving van wat je bedrijf inhoudt en de diensten die je levert. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat bezoekers van je profiel direct begrijpen met wat voor soort bedrijf zij te maken hebben.

Binnen de bio is er ruimte voor één website-URL. Het is aanlokkelijk hier de URL van je bedrijf te plakken, maar er is nog een tweede optie. In Instagramberichten is het niet mogelijk om links te plaatsen. Daarom wordt in berichten vaak verwezen naar “de link in bio” als vindplaats van documenten of pagina’s. In deze ruimte in de bio plak je de link van een verzamelplaats van meerdere links, zodat je deze niet steeds hoeft te veranderen. Hier kan je een aparte pagina voor maken op je website, maar er bestaan ook websites, zoals Linktree, waar je zo’n verzamelpagina kan aanmaken. Hierop komt dan een lijst te staan met links naar pagina's  die bezoekers van je Instagrampagina kunnen bezoeken.

Vergeet na het aanmaken van je Instagram account niet om deze ook op je website te vermelden.

Maak een contentstrategie

Een contentstrategie is een plan dat beschrijft hoe je inhoud (content) op een gestructureerde en doelgerichte manier creëert, beheert en verspreidt om je zakelijke doelen te bereiken. Hierbij zet je de inhoud, zoals foto’s en video’s in voor het aantrekken en behouden van de doelgroep.

Een grondige analyse
Een effectieve contentstrategie begint met een grondige analyse van de doelgroep en de doelstellingen van de organisatie. Op basis daarvan worden doelstellingen en KPI's bepaald die meetbaar zijn en om de prestaties van de contentstrategie te kunnen evalueren. Daarnaast worden er richtlijnen opgesteld. Denk hierbij aan zaken, zoals de toon, de stijl, de kanalen waarop de inhoud wordt gepubliceerd en de frequentie van publicatie.
 

Herkenbaarheid

Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat de inhoud consistent is qua kwaliteit, visuele uitstraling, relevantie en dat deze aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Een goede contentstrategie geeft organisaties een sterke merkidentiteit, waardoor je bedrijf herkenbaarder is voor de doelgroep.

Voor spelers in de automotive branch kan het delen van foto's en video's van auto's, de showroom of het team, interessant zijn voor je volgers. Mensen zijn immers van nature erg visueel ingesteld. Het is daarom aan te raden om op dit instinct in te spelen en dit op een voordelige manier in te zetten. Laat daarom vooral zien wat je verkoopt. Daarnaast kan het delen van klantverhalen of persoonlijke verhalen de wereld achter de foto's laten zien. Zorg ervoor dat je content relevant en interessant is voor de doelgroep.

Maak gebruik van hashtags

Hashtags zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat je content wordt gezien door mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf en wat je doet. Deze dienen als het ware als een label, zodat het algoritme van Instagram weet in welke categorie de foto’s of video’s vallen die worden gedeeld. 

Hashtags zijn een belangrijk onderdeel van Instagram omdat ze helpen om je content zichtbaar te maken voor een breder publiek. Het gebruik van relevante hashtags in je berichten maakt het voor mensen gemakkelijker om jouw content te vinden, zelfs wanneer ze je niet volgen. Den hierbij aan zaken, zoals #autoverkoop #occasions of in combinatie met een plaatsnaam #occasionsbreda.

Het is belangrijk om relevante en specifieke hashtags te gebruiken in plaats van enkel algemene en populaire hashtags die veel worden gebruikt. Populaire hashtags worden vaak overladen met berichten en jouw bericht kan snel worden begraven onder de duizenden andere berichten met dezelfde hashtag. Het is daarom effectiever om hashtags te gebruiken die specifiek zijn voor de inhoud van jouw bericht en je doelgroep. 

Gebruik Instagram Stories

Instagram Stories zijn een geweldige manier om snel content te delen met je volgers. Stories zijn korte, horizontale video’s van 15 seconden of enkele afbeeldingen die 24 uur zichtbaar blijven. Stories komen niet op je tijdlijn te staan tussen alle andere berichten. Gebruik Instagram Stories om nieuwe auto's of speciale aanbiedingen te laten zien. Dit is een geweldige manier om je volgers te betrekken en hen op de hoogte te houden van wat er gebeurt in bedrijf.

Maak gebruik van Instagram Reels

Instagram reels zijn net als stories korte, horizontale video's van 15 tot 60 seconden. Ze lijken op het eerste gezicht dan ook erg op een story. Het grote verschil zit erin dat reels niet verdwijnen na 24 uur en op je overzicht terechtkomen. Reels kan je gebruiken om een kijkje te geven in de wereld van je bedrijf. Deel bijvoorbeeld beelden uit de garage of maak een overzicht van de dag van een medewerker. Op deze manier laat je jouw bedrijf op een persoonlijke manier zien en onderscheid je je van de concurrentie.

Reageer op reacties en DM's

Als mensen op je foto’s of video’s reageren, probeer dan binnen een dag een reactie achter te laten. Dit kan al zoveel zijn als het liken (leuk vinden / waarderen) van de reactie door op het hartje bij het bericht te klikken. Mensen kunnen je ook een DM sturen (direct message: rechtstreeks bericht). Binnen Instagram is er een soort mailbox aanwezig waarin alle berichten binnenkomen. Probeer hier ten minste eenmaal per dag in te kijken. Veel gebruikers van Instagram verwachten snel een reactie. Door hier op in te spelen, behoud je de verbinding met de doelgroep en voelen (potentiële) klanten zich sneller gehoord en begrepen.

Maak gebruik van Instagram advertenties

Tot slot is het ook mogelijk om Instagram-advertenties te gebruiken om je bedrijf te promoten. Dit kan een effectieve manier zijn om je bereik te vergroten en meer potentiële klanten te bereiken. Instagram-advertenties kunnen worden ingestoken op specifieke doelgroepen op basis van hun interesses, locatie en andere demografische gegevens. Hierdoor kan je gerichter potentiële klanten benaderen en je boodschap gerichter onder de aandacht brengen.

Ook interessant

De grootste voordelen van Financial Lease

Investeren zonder liquiditeitsverlies
Fiscaal voordeel: rente- en investeringsaftrek
Auto is jouw eigendom, jij bent economisch eigenaar